ربات تلگرام چيست؟
روبات تلگرام نوعي حساب کاربري ويژه است که براي ارسال و دريافت اتوماتيک پيام طراحي شده است. کاربران ميتوانند با ارسال دستورات گوناگون با ربات هاي تلگرام در ارتباط باشند، اين ارتباط ميتواند در يک مکالمه شخصي و يا در يک گروه ايجاد شود. شما ميتوانيد ربات خود را با استفاده از API تلگرام و از طريق درخواست هاي HTTPS مديريت کنيد.

...

تفاوت هاي ربات تلگرام با افراد
ربات ها آخرين زمان آنلاين بودن ندارند و هميشه عبارت bot براي آنها نمايش داده ميشود.
ربات ها فضاي محدودي براي ذخير اطلاعات داردند و پيام هاي قديمي تر پس از پردازش توسط شما حذف ميشوند.
ربات تلگرام نميتواند شروع کننده مکالمه با کاربران باشد، تنها زمانيکه کاربر ربات را به گروه اضافه کند يا به آن پيام بفرستد امکان ارسال پيام از طرف ربات وجود خواهد داشت.
در انتهاي نام کاربري ربات هميشه کلمه bot حضور دارد.
با اضافه شدن ربات به گروه، همه پيام ها توسط ربات دريافت و تحليل نميشود مگر آنکه تنظيمات آن را تغيير داده باشيد.
ربات هاي تلگرام هرگز غيرفعال، آفلاين يا خسته نميشوند!

کاربردهاي ربات تلگرام
در واقع ميتوان گفت که ربات تلگرام ميتواند هر کاربردي داشته باشد! نحوه استفاده از آنها به خلاقيت شما و الگوريتم هايي که براي آن تعريف ميکنيد بستگي دارد. برخي از کاربردهاي آنها به شرح زير است:

ارتباط با وب سرويس ها: يک ربات تلگرام ميتواند فعاليت هاي شما را کوتاه و بهينه کند، بعنوان مثال شما ميتوانيد هر زمان ديدگاه يا فرم تماس جديدي در سايت ارسال شد، مستقيما در تلگرام آن را دريافت کنيد. و يا آخرين ايميل هاي خود را به حساب تلگرام خود منتقل کنيد.

ساخت بازي هاي فکري ساده: نحوه ارتباط شما با ربات تلگرام از طريق API اين قابليت را ايجاد ميکند که به سرعت پاسخ هاي کاربران را تحليل کرده و نتايج متناسب با آن را برايشان ارسال کنيد. اين قابليت به شما امکان ميدهد بازي هاي گوناگوني را طراحي و پياده سازي نماييد.

ابزارهاي کاربردي: ربات تلگرام ميتواند هر کاربردي داشته باشد، شما هستيد که کارايي آن را طرح ريزي ميکنيد. دريافت نرخ ارز، اطلاعات هواشناسي، اخبار روز و تفريح و سرگرمي هرکدام نمونه هاي موفقي از کاربرد ربات تلگرام هستند.

ساخت ربات تلگرام
براي ساخت ربات تلگرام يک ربات معرفي شده است به نام BotFather. شما ميتوانيد با طي کردن چند قدم ساده ربات خود را بسازيد. پس از ايجاد آن يه کدهويت يا Authorization Token براي شما ارسال ميشود که درگاه ارتباطي شما با API خواهد بود. براي ساخت ربات تلگرام به مفاهيم و اطلاعت زير نياز خواهيد داشت:

با ربات BotFather ارتباط برقرار کنيد، اين ارتباط ميتواند از طريق آدرس https://telegram.me/BotFather و يا نام کاربري BotFather@ آغاز گردد.

ربات botfather
دستور /newbot را براي آن ارسال کنيد و ربات پدر از شما نام و نام کاربري ربات را درخواست ميکند، در پايان Token هويت را براي شما ارسال خواهد کرد.

نام ربات (name) در ليست مخاطبان و توضيحات آن نمايش داده خواهد شد.
نام کاربري (username) يک عبارت کوتاه است که براي تعيين لينک ربات و مخاطب قرار دادن آن توسط ديگران به کار ميرود. اين نام کاربري بايد بين 5 تا 32 کاراکتر باشد و تنها ميتواند شامل حروف انگليسي، اعداد و خط زير (_) باشد. نام کاربري ربات بايد هميشه با کلمه bot تمام شود.
توجه کنيد که نام کاربري به حروف بزرگ و کوچک حساس است، مثلا شما ميتوانيد websima_bot يا web23bot را بعنوان نام کاربري خود انتخاب کنيد.
Token يک رشته از اعداد و حروف مانند 110201543:AAHdqTcvCH1vGWJxfSeofSAs0K5PALDsaw است که براي ايجاد ارتباط ميان شما و ربات بکار ميرود.
اگر به هر دليل Token خود را فراموش کرديد با ارسال دستور token/ به botfather يک کد جديد براي شما ارسال ميشود.

ساير دستورات بسيار ساده بوده و عنوان آنها بيانگر کاري که انجام ميدهند است.

setname/ نام ربات تلگرام را تغيير ميدهد.

setdescription/ توضحيات مربوط به معرفي ربات را تعيين ميکند که ميتواند تا 512 کاراکتر باشد، کاربران اين متن را پس از شروع مکالمه با ربات شما مشاهده ميکنند.

setabouttext/ اين متن که حداکثر ميتواند 120 کاراکتر باشد در پروفايل ربات نمايش داده ميشود و هنگامي که کسي ربات تلگرام شما را به اشتراک ميگذارد نيز در زير نام نشان داده ميشود.

setuserpic/ براي تعيين عکس پروفايل ربات تلگرام استفاده ميشود.

setcommands/ براي تعيين دستورات جانبي و تکميلي براي ربات شما استفاده ميشود.

setjoigroups/ اين دستور براي تعيين قابليت افزوده شدن ربات به گروه ها استفاده ميشود. اگر ربات شما براي ارتباط در گروه ها طراحي نشده است ميتوانيد اين قابليت را غيرفعال کنيد.

setprivacy/ تعيين ميکند که ربات شما چه پيام هايي را در گروه دريافت کند، اگر اين گزينه غيرفعال شود ربات تمام پيام هاي ارسالي در گروه ها را دريافت و براي شما ارسال خواهد کرد.

deletebot/ ربات شما را حذف کرده و اين نام کاربري را آزاد ميکند.

توجه کنيد که هرکدام از اين تغييرات به چند دقيقه زمان براي اجرا شدن نياز خواهند داشت.

هک با ربات تلگرام
يکي از شايعاتي که در مورد ربات ها تلگرام گفته ميشود آن است که به اطلاعات شخصي شما دسترسي دارند و ممکن است براي جاسوسي از شما بکار گرفته شوند، اگر يک نگاه سطحي به خروجي هاي API داشته باشيد متوجه خواهيد شد که امکان هک کردن کاربران از طريق ربات تلگرام وجود ندارد.

اولا ربات ها تنها زماني به شما دسترسي خواهند داشت که با آنها ارتباط برقرار کرده باشيد، يعني پيامي با آنها ارسال کرده باشيد. ثانيا از هر کاربر نام، نام خانوادگي، شناسه کاربري و آي دي کاربري براي ربات قابل دسترس خواهد بود، اين اطلاعات تنها براي ايجاد ارتباط ربات با شما در دسترس آن مي باشد. علاوه بر اينها ربات ها به تصوير شما نيز دسترسي دارند، البته امکان ذخيره آن از روي سرورهاي تلگرام را نخواهند داشت و تنها ميتوانند تصوير را براي شما يا کس ديگري ارسال کنند.

پس تمامي اطلاعاتي که به ربات تلگرام ارسال ميشود، به راحتي و با افزودن شماره تماس شما به ليست مخاطبان يک فرد قابل دسترسي است. هيچ گونه دسترسي به اطلاعات گوشي، مکالمات شما با ديگران و يا هر نوع ديتاي ديگري براي ربات ها وجود ندارد.

بنظر شما چه کارهايي ميتوان با ربات تلگرام انجام داد؟ اين ربات هاي تا چه حد محبوب خواهند شد؟ آيا پتانسيل آن را دارند که جايگزين نرم افزارهاي ساده موبايل شوند؟ نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: